Katujen talvikunnossapito puhuttaa

Katujen talvikunnossapito puhuttaa, julkaistu Savon Sanomissa 7.2.2018

Talven runsaslumisuus on herättänyt paljon keskustelua ja tyytymättömyyttä katujen sekä kevyenliikenteen väylien ylläpitoon. Talvikunnossapidon laatutaso ja toimenpideajat määritellään yksityiskohtaisissa sopimusneuvotteluissa kaupungin ja alueurakoitsijoiden välillä. Sovitut asiat kirjataan työkortteihin, jotka puolestaan ohjaavat työtä urakka-aikana.

Paras ymmärrys vallitsevasta tilanteesta on yleensä kentällä. Sääolojen muuttuessa nopeasti olisi hyvä pystyä siirtämään resursseja liukkauden torjuntaan jalankulku- ja kevyenliikenteen väylille. Seuraavissa sopimusneuvotteluissa olisi hyvä käydä priorisointiasiat vielä kertaalleen läpi.

Ei liene kenellekään yllätys, että parempaa laatua saadaan aikaiseksi budjetoimalla kunnossapitoon nykyistä enemmän. Urakoitsijat eivät voi tehdä tätä päätöstä kaupungin puolesta. Viimekädessä kysymys on valtuuston linjauksesta ja siitä miten paljon kiinteistön omistajat ovat valmiita palvelusta maksamaan? Mielestäni kohtuullinen lisäsatsaus kannattaisi, sillä uraiset ja polanteiset kadut kuluttavat ajoneuvoja ja ovat iso turvallisuusriski meille kaikille.

Jokaiselle kuntalaiselle tulee tarjota täsmällistä tietoa oman kotikadun talvikunnossapidon luokituksesta ja miten ylläpitovastuu on jaettu kiinteistönomistajan ja kaupungin valitseman urakoitsijan välillä. Osa ristiriitatilanteista olisikin vältettävissä paremmalla tiedottamisella.

Polanteiden poistoon tiekarhut ovat paras, mutteivat edullisin vaihtoehto. Mestarilla on käytössä viisi tiekarhua ja ne ovat liikkeellä jatkuvasti työkorttien pohjalta tehtyjen aikataulutusten mukaisesti. Talviunille näin harvalukuiset karhut eivät jouda. Tänään keskiviikkona tiekarhut ovat töissä linja-autoreiteillä Kettulanlahden ja Inkilänmäen alueille.

Kuopiossa on useita asuma-alueita, jotka ovat käytännössä täynnä lumesta. Ylimääräinen lumi tulee siirtää pois kaduilta ja kevyenliikenteen väyliltä, mutta en näe millään tavalla järkevänä edellyttää urakoitsijaa kärräämään likaista lunta puisto- ja yleisille virkistysalueille. Talvella säästetty euro lyhyemmässä siirtomatkassa kostautuu keväällä ylimääräisenä puhdistustyönä, eikä hiekoitushiekalla sotkettua puistoa saa edes helposti ennalleen. Tilaajan eli kaupungin vastuu korostuu tätäkin asiaa ratkaistaessa.

Kirjoittaja on Kuopion kaupunginhallituksen jäsen ja varakansanedustaja (vihr.)